2021. július 31., szombat

Shyamalan legújabb agymenése: Old/Idő (2021)


M Night Shyamalan egy forgatókönyvíró, rendező és producer egyszemélyes szentháromsága (sőt, random még színészkedik is a filmjei egy részében) - hihetetlenül hullámzó teljesítményű filmes. Sokan mindenre egyből lebecsmérlően legyintenek, amit csinál, mert a munkája híres a hihetetlenül illogikus történetekről, és a nyakatekert, hatásvadász csavarokról. Nem egy Arany Málnát nyert már, azonban szerintem sajátosak az elképzelései, és némelyik egész jól működik. A Signs fent van az örökös filmestoplistámon, mint kedvenc ufós film. Vannak olyan filmjei, amiket a jobb kategóriába sorolok (a Splitet imádtam, a The Happening sem rossz), vannak az egyszer nézhetősek (After Earth, The Village) és vannak a kifejezetten rosszak (számomra a Glass például, bár Arany Málnák tekintetében a The Happening, a Lady in the Water és a The Last Airbender is idetartozik, utóbbi kettőt még nem láttam). Szerintem az, hogy az embernek tetszik-e egy M Night Shyamalan film, az egyrészt függ attól, hogy

mennyire tűri az olyan cselekményt, ahol a végkifejlet érdekében feláldozásra kerül a logika és a tudományos hitelesség teljesen hiányzik

- bejön-e Shyamalan személyes stílusa

- mennyire érdekli az adott téma, amit feldolgoz.

Ezek miatt annyira szubjektív egy Shyamalan-film értékelése, hogy nagyon ellentétes vélemények tudnak születni mindegyikről. Van olyan, amelyik közönségkedvenc, de egyesek allergiásak rá, és olyan is van, amelyik filmművészetileg objektíve rossz, mégis sokaknak bejön. Szóval a véleményem nem szentírás, csak a saját érzéseim.

Az Idő számomra a jobb filmjei közé tartozik. A történet alapkoncepciója egy az egyben koppincs a Fantasy Islandről, a végkifejlet meg a Maze Runnerre emlékeztetett, ennek ellenére volt benne új beltartalom, ami számomra értékes volt. A sztori szerint egy család elmegy egy exkluzív nyaralásra, ahol minden megdöbbentően luxusosnak tűnik ahhoz képest, mint amire számítottak. A szülők épp válni készülnek, az anyuka pedig betegséget rejteget a gyerekek elől. A resort tulajdonosa még a nyaralás elején felajánlja nekik, és pár másik szállóvendégnek, hogy megvendégeli őket egy privát természetvédelmi területen. Miután kimennek a szigetre, rögtön egy hullába botlanak, és egy furcsa viselkedésű celeb srácba, aki állítása szerint nem tudja, hogy halt meg a nő. Innentől kezdve szép fokozatosan elkezdenek hullani az emberek, és kiderül, hogy a szigetnek sejteket elöregítő hatása van, ami először az egyre gyorsabban cseperedő gyerekeken tűnik fel, aztán szép fokozatosan mindenkin.  

Hát… biztos vagyok benne, hogy sokaknak nem fog tetszeni, mert egyszerűen maga a történet is bizarr, meg az is, hogy elvileg fél óra alatt egy évet öregednek a szereplők, de van, aki pár perc alatt ivarérett lesz négyévesből, van, aki meg órákig semmit sem öregszik, aztán a végén hirtelen nagyon megváltozik.  A koncepció vizuális megjelenítése nagyon túl volt tolva, és a film a saját logikájához se nagyon ragaszkodott, mint ahogyan azt Shyamalantól már megszokhattuk. A végkifejletnél elhangzott olyan kijelentés is, ami konkrétan értelmetlen, ha láttad a szigeten történteket.

Nekem az tetszett ebben a filmben, hogy nagyon mélyen elgondolkodtatott az idő múlásáról, hogy az mit képes előidézni, és hogy melyek a valóban fontos dolgok az életben. Az emberi kapcsolatok változása és a karakterek, főleg a főszereplő házaspár viszonya erőteljesen gondolatébresztő. Ha más nem is, de ez kifejezetten kiemelkedőre sikerült a filmben; érzékeltetni az emberi viszonyokat, az állandó változást, és mindenekfelett a halandóságot. Porból lettünk, porrá leszünk, és tökmindegy, hogy ki vagy az életben, ugyanoda fogsz eljutni, mint bármelyik másik embertársad. Szerintem ez nagyon mélyenszántó igazság az életben, amin bár nem szeretünk, de érdemes gondolkodni, főleg, ha már túlvagy a fiatal felnőttkoron.

A karakterek árnyaltak voltak, a történetvezetés nem túl professzionális, a hangulatra jót mondanék (elég disturbing vót), voltak gusztustalan borzongós jelenetek, de még elvétve pár vicces is (amit amúgy nem biztos, hogy Shyamalan annak szánt). 

Engem személy szerint nagyon megérintett és lelkileg megrázott ez a film. Szerintem az emberek max 2%-ának lesz hasonló reakciója, mint nekem volt, de az az igazság, hogy az idő múlása nálam egy nagyon érzékeny pont, amire már akkor is gondolnom kellett volna, mikor kiválasztottam ezt a filmet. Nem igazán készültem fel rá, hogy szarkészen fogok bőgni a kocsiban hazafelé… De az elmúlt pár évben (szerintem cirka 25 éves korom óta, mióta azt érzem, hogy valóban elkezdtem „élni”), nagyon komolyan foglalkoztat az idő múlásának gondolata. Olyan szempontból is, hogy mélyen nosztalgikus ember vagyok, aki egy dobozva zárva tárolja a múltbeli eseményeit és önmagát, hogy nem igazán engedek el olyan embereket, akik már nincsenek velem, és hogy nagyon közeli kapcsolatban vagyok a családommal. A szüleim idősek, a bátyám early millenial, és az idő múlásának törvényszerűsége nem épp olyan dolog, amit csak úgy el tudok fogadni vagy feldolgozni. Ezt vizuálisan megjelenítve látni a vásznon nem tudom, hogy mennyire volt jó ötlet nekem.

Szerencsére én csak az a ritka 2 százalék vagyok. Mellettünk a mozi tele volt tetovált, nyakékes kigyúrt csávókkal, meg cicanadrágos, műszempillás csajokkal, akik a parkolóóránál megvitatták, hogy mennyire szórakoztatta őket ez a film, mert akkora baromság volt, hogy csak röhögni lehetett rajta, pedig nem vígjátéknak szánták. Szerintem arányaiban sokkal több ember lesz majd, aki képes ezen önfeledten szórakozni, legalább is semlegesen felfogni, vagy épp lefikázni ezt a filmet, nálam viszont nem épp ezt a hatást váltotta ki. Ajánlanám? Hát, ha szereted Shyamalant és kicsit borzongani akarsz, akkor igen. Ha nagyon logikabuzi vagy, Shyamalant megveted, vagy épp neked is érzékeny pont az idő múlása, inkább hagyd ki.

0 megjegyzés:

Megjegyzés küldése

Text Widget

Pages

recent posts

About