2023. július 22., szombat

Csőfeminista megacringe: az új Barbie-film (2023)



Fhú… nem is tudom, hol kezdjem erről az 1 óra 54 perces pink maszlagról. Minden adott volt, hogy jó legyen: húzónevek a stáblistán (Margot Robbie, Ryan Gosling, Will Ferrell, Dua Lipa), zenék, habosbabos látványvilág, csajos hangulat, nagy költségvetés, mégis számomra oltári bukó és kétórányi szenvedés lett a vége.

A sztori érdekes, valamilyen szinten sokatmondó, egy öntudatra ébredt Sztereotipikus Barbie ™ és egy irreleváns, szexualitásában megkérdőjelezhető Incel Ken ™ sztorija. Vannak benne párhuzamos dimenziók, egzisztenciális és társadalomszintű kérdések, kikacsintások a felnőttek műveltsége felé, mégis suta és kaotikus lett az egész.

A stílus, amiben megíródott, gyerekeknek és buta amerikaiaknak szól, akik a végtelenül kétbites közlésmódot viccesnek találják majd, de közben a film próbál a politikailag rendkívül felvilágosult Z-generációhoz is szólni az agyonintellektualizált kiszólásaival. A probléma az, hogy bár ez sok országban táptalajt fog kapni, mert odaillik a kontextusba, nekem nagyon nem jött át az üzenet. Azt gondolom, hogy ez a film a Mattel valaha volt legnagyobb és legzseniálisabb marketingfogása.

Egy irreálisan tökéletes, ikonikus játékbabát, ami lányok generációinak befolyásolta negatív irányba a testképét, woke SJW mázba mártani, diverzifikálni, és úgy előadni, mint valami feminista, női erőt jelképező ikont, egyszerre a 2023-as amerikai politikai és populáris kultúra és az aljas vadkapitalizmus tökéletes megtestesülése. Igen, szerintem különösen aljas egy nagyrészt a kislányokat célzó témájú filmben patriarchátusról, női elnyomottságról meg hasonlókról pofázni. Egy pillanatig se kételkedjetek, a nagyvállalatok nem azért állnak ki az LMBTQ jogok, a zaklatás-ellenesség meg a környezetvédelem mellett, mert annyira erkölcsösek, hanem mert ezekkel a mottókkal nagy vásárlótömegeket lehet megszólítani. Mi köze van például egy üdítőitalnak, sörnek vagy előrecsomagolt töltött keksznek a melegekhez? Lófasz, ha úgy nézzük, azon kívül, hogy Pride-hónapban el lehet adni egy csomó szivárványcímkés terméket, és aki megveszi, az úgy érezheti, ő erkölcsösebb, mint a sok bigott paraszt, aki nem.

A Mattel ráadásul erőteljesen beleártotta magát a filmbe, a szánkba rágta a Barbie-babák üzenetét, megmutatta, hogy ők ilyen kis vicces, bohókás, kedves népség, és hogy persze szupermenő a főhadiszállásuk. Ők nem ilyen vérkomoly, profitmaximalizáló tőzsdecápák, akik az anyjukat is eladnák pár százalék növekedésért, hanem Will Ferrell, meg a bénácska gyakornokfiú.

A történet még maga nem is lenne rossz, és a színészek is tehetségesek a maguk nemében, a dalok egy része meg a látvány egész cuki. A probléma inkább ott van, hogy a közlésmód brutálisan kínos (az első 10 perc után ki akartunk menni, de úgy éreztük, nem lett volna szociálisan elfogadott), és a politikai üzenet folyamatos nyomatása hollywoodiasan túltolt és egyszerűen BUGYUTA volt. Nem vagyok egy putyinista NER-bérenc vagy Megafonos csúszómászó, de ha annyiszor lehúztam volna egy felest, ahányszor valaki elkezdi ecsetelni, hogy a nőknek milyen szar a világ a férfiakhoz képest, a moziból a detoxikálóba vezetett volna az utam. Úgy érzem, ez után a film után kétszerannyi Blaire White-videót kell megnéznem, mint egyébként.

Összességében nekem ez egy borzasztóan rossz filmélmény volt, és a "hígfos, 5/1" szintjéről csak a halállal és az élettel kapcsolatos, már-már AI-témába áthalló filmvégi elmélkedés volt az egyetlen, ami felhúzta a "szar, 5/2" szintjére.

0 megjegyzés:

Megjegyzés küldése

Text Widget

Pages

recent posts

About