2021. július 3., szombat

Örökös filmes toplista – all time favorite-ek

Vannak olyan emberek, akik képesek ismétlőn hallgatni egy dalt egész nap, kicsit ráunni, pár hétre vagy hónapra letenni, majd ugyanúgy rajongani érte. Ez kicsit hasonlít ahhoz, mikor nagyon szeretsz egy filmet, nagyon sokszor láttad már, és kívülről tudod a dialógusait. Úgy érzed, bármikor meg tudnád nézni, és az ismerős érzés, hogy szereted ezt a filmet, komfortot nyújt. Én ugyanígy vagyok ezzel. Vannak, akik emiatt kicsit furcsán néznek rám, hogy mégis miért vagyok képes újranézni valamit, amit már nem kétszer vagy háromszor láttam, de úgy tekintek ezekre a filmekre, mint a személyiségem építőkockái. Nem tartom nagy filmesnek magam, de a szeretett filmjeim nagyban alakították, fémjelezik az életemet és annak időszakait, szóval fontosak nekem, és kellemes nosztalgiát érzek irántuk.

Ez a poszt egy terjedelmes lista ezekről a filmekről, nem feltétlenül sorrendben. 


Az Alien-széria (leszámítva a 4. filmet és a Covenantet)



Az Alien első három része (’79, ’86 és ’92) számomra akárhányszor nézős komfortfilmek, akármennyire is furán hangzik ez egy nőtől egy oldschool horror-scifi szériáról. Nagyon szeretem a fojtogató tereket, a komótos történetvezetéssel kombinált lappangó feszültséget, és a karakterek is zseniálisak. Szerintem a Ridley Scott által rendezett első film műfajteremtő volt a legénységtizedelős horror-scifi tekintetében. Látványvilág, díszletek és effektek terén évtizedekkel megelőzte a korát, mert még a 2000-es évek közepén is láttam olyan filmeket, amik kinézetre gagyibbak és valószerűtlenebbek voltak, mint ez a hetvenes évek végi darab. Ripley karaktere nem a Hollywoodban megszokott fehérneműmodell kinézetű, feminista szuperhős női karakter, hanem egy teljesen átlagos nő, aki hadnagy egy kereskedelmi űrhajón.

A második film zsenialitása a különböző katonakarakterek és azok humoros interakciói, illetve az akciódús mivolta. Fejből idézünk egy-egy beszólást, Vasquezt a mai napig sajnáljuk, Ripleynek pedig szorítunk, hogy hozza ki Newtot. Sikerült egy olyan karaktergárdát és cselekményt felvonultatni, ami ikonikus és időtálló.

A harmadik film klausztrofób, brit börtönbolygós, kohós hangulata is ugyanilyen egyedi. Ott is vannak vicces interakciók, bejön a vallás, mint fontos motívum, ami aztán később is folytatódik a szériában. Ripley karaktere újat mutat, jobban kidomborítja a női mivoltát, mint korábban. Ráadásul attól függően, hogy melyik vágást nézzük, kicsit máshogy alakul a cselekmény.

Számomra a negyedik film ékes példája annak, hogy mi történik, ha egy stúdió felismeri a pénzszerzés lehetőségét egy szériában, és kreatív alapötlet nélkül, full kreténbe lemenve csinálja meg a folytatást. Ennek ellenére egyébként meg szoktam ezt is nézni néha, nagyon szeretem az eredeti szinkronban Elgyn hangját, és jókat röhögök a valószínűleg nem szándékosan idétlen jeleneteken (alien megfagyasztja a rajta kísérletező tudóst, Perez megnéz egy kis darabot a saját agyából, és csak utána esik össze holtan, Ripley kosaras jelenete meg a „kivel kell kefélni” dialógus…), de ezt a filmet jónak azért nem nevezném.

A Prometheust is gyakran megnézem, ott David karaktere és Scott öregemberes teológiai agyalása fogott meg. Legelőször nem tetszett a film, aztán hozzám nőtt, mint amikor az ember gyerekként utálatosnak érzi a kávé meg a sör ízét, aztán felnőttként mégiscsak rájön, hogy jó ez.

A Covenant viszont számomra nem volt az igazi. Repetitív volt, tele illogikus és idegesítő karakterekkel és cselekménnyel (ilyen téren a gagyisága a 4. filmével vetekszik), a gyomrom meg csak simán nem bírta a folyamatos vérhányást, ami a film második felétől elöntötte a vásznat.


Sings / Jelek (2002)



Igen, egy M Night Shyamalan-film. Igen, Puzsér Róbert például utálja, mert illogikus, és az alapötlet is már elbukik, ha a valószerűséget nézzük. Filmművészetileg nem feltétlenül egy remek darab, számomra viszont az egyik kedvenc ufós film. Maga az érzés, hogy jönnek az ufók és/vagy a világvége, és be vagy zárva egy pennsylvaniai kukoricafarmra a családoddal, nekem óriási mood. A karakterek érdekesek, megállják a helyüket (itt még Joaquin Phoenix is csak egy pelyhes állú fiatalember). Ez valójában nem egy sci-fi, hanem a főszereplő expap hittel, és személyes traumával kapcsolatos útját bemutató dráma, annak pedig kifejezetten remek, még ha logikátlan is. Hangulatteremtése csillagos ötös, egy kukoricásban előbukkanószürke láb, magától himbálózó hinta, tetőn feltűnő sötét árny, és már be is vagy fosva. Kívülről tudom az összes párbeszédet ebben a filmben. Akárhányszor megnézős.


The Thing / A dolog (1982)



Egy újabb retro horror sci-fi a listán, pedig alapjában véve nem vagyok oda a régebbi filmekért. Ennek is a hangulatteremtése a kedvencem: az északi-sarkon egy amerikai kutatóbázison, összezárt térben egymásra kell gyanakodni, mint pusztító földönkívüli létforma, ugyanis az ufó bárkinek tökéletesen imitálni tudja a kinézetét és a viselkedését. Nem tudjuk, honnan származik, mi a motivációja, csak folyamatosan gyilkol és bekebelez, mindezt teszi nagyon látványosan. Ez a film a többiekkel ellentétben nem vesztegeti az időt, már az elejétől fogva történnek az események. Jók a karakterek, kellően gusztustalan a látvány, és kifejezetten érdekes a setting. Nagyon szeretem a zenei aláfestést is. Van egy 2011-es előzményfilmje ugyanezzel a címmel, nekem az is bejött, bár a többségnek nem.


Constantine / Constantine, a démonvadász (2005)



Aki nagyon jól ismer engem (nem túl sokan), az tudja, hogy ez a film különleges helyet foglal el a szívemben és az életemben. 2009-ben Franciaországba mentünk az osztályom egy részével, és a 35-40 órás buszúton (igen, durva volt), ez volt az egyik film, amit játszottak, és amiből egy kukkot sem értettem akkoriban. Itthon kikeresve a dvd-gyűjteményből megnéztem, és azonnal rágyógyultam egyrészt az angyalos-démonos, okkult témára, Keanu Reevesre, valamint a Papa Midnite bárjában játszott A Perfect Circle dalra. Ennek a filmnek köszönhetem a rajongásomat az APC és a Tool iránt, valamint a tetoválásomat is J Nagyon sokat adott hozzá az életemhez úgy, hogy az egész furcsa, apró véletlenek pillangóhatása volt.

Nagyon szeretem ezt a filmet amiatt, hogy Constantine, azaz a kőarcú Keanu a tipikus tajparaszt antihős. A 2000-es évek közepének már egy sikkesebb látványvilágát adja vissza a film, én még emlékszem, mikor így néztek ki a dolgok. Los Angelesben játszódik kicsit olyan tereken, mint a 2003-as Vampire the Masquerade: Bloodlines ikonikus PC-játék. Érdekesek a karakterek, a cselekmény, szeretem a démonos, keresztény témákat. Keanu és Rachel Weisz között megvan a kellő kémia a vásznon, jól játszanak együtt. Bármikor megnézős, de kivételesen csak magyar szinkronnal, mert fokokkal jobb, mint az eredeti - ami tőlem elég fura, de igaz.


The Shining (1980)

Ezt a filmet már számtalanszor emlegettem a blogon, mint azon kevés Stephen Kinges adaptációk egyike, amiket szeretek. Ennek oka Stanley Kubrick, a mesteri hangulat-és karakterteremtése, a nagyon szép látvány, és a főszereplő mentális leromlásának íve a filmben. Imádom az Overlook hotel belső tereit, és azt, hogy érdekeset lehet mutatni egy teljesen zárt térben. Nagyon sok az előreutalás arra, hogy ezzel a hotellel valami baj van, ami aztán elnézve Jack állapotát szép lassan be is igazolódik. Ez egy nagyon rétegzett film, és amit a felszínen látunk, az nem feltétlenül fedi le, hogy miről is szól. Olyan vizuális metaforák/szimbólumok, paradoxonok és párbeszédek vannak elültetve a filmben, amelyek további fejtegetést követelnek. Sima feszültséges horrorfilmként is megállja a helyét, az erőssége viszont nem a regény adaptálásában rejlik, hanem, hogy Kubrick ezt az adaptációt használja fel, hogy egyszerre több történetet is elmondjon. Aki Kinget szereti, és a regény cselekményére vágyik, az inkább a tévésorozatot nézze meg ugyanezzel a címmel. Ehhez a filmhez viszont erősen ajánlott a Room 237 dokumentumfilm. Pár havonta mindenképp be szoktam iktatni ezt a filmet.


Interview with the Vampire (1994) és Queen of the Damned (2002) /Interjú a vámpírral és A kárhozottak királynője




Két Anne Rice-adaptáció a Vámpírkrónikák szériából. Amikor a millenial generáció arra gondol, hogy miért megbotránkoztató az Alkonyat, akkor Rice kötetei képzik az egyik viszonyítási alapot Bram Stoker Drakuláján kívül. Rice karakterei finoman árnyaltak, egyediek, érzelmesek, szentimentálisak, gyönyörűek, biszexuálisak, ambivalens kötődésük van az élőkhöz, és magányos szörnyek. A legkedvencebb karakterem, Louis az emberi melankólia és a halandósághoz való kötődés mintapéldája, míg Lestat az exhibicionizmusé és a nárcizmusé. Bár a filmek nem tudják nagyon átadni a könyvek mesteri aprólékosságát, iszonyú jó hangulatfilmek.

Az Interjúban Brad Pitt és Tom Cruise játsszák a két főszereplőt, ami az én korosztályom tinilányos lázálma, már csak akkor lett volna durvább, ha Johnny Deppet is belerakják. Egy vámpír komplett életét meséli el egy újságírónak a 18. századtól napjainkig, érdekfeszítő és… szép. A QOTD pedig óriási szubkultúrafilm volt az én időmben a rockerek között. Olyan OST-vel rendelkezik a film, ami a mai napig kellemes emlékeket kelt. A főszereplője egy rockzenére felébredt vámpír, aki maga is úgy dönt, hogy beáll énekesnek egy bandába, és nem rejtegeti többet a világ elől, hogy micsoda is ő. Egyedi, sötétebb vizuál, érdekes karakterek, és persze a számomra nagyon kedves Aaliyah, aki szegény már nem érte meg a film premierjét. Mindkét filmet nagyon sokszor láttam már, és nagyon szeretem őket. A japán szakos időket juttatja az eszembe.


I am Legend / Legenda vagyok (2007)



Will Smith-es, posztapokaliptikus zombifilm az igényesebb kategóriából. A film nagy része egyetlen szereplős, plusz a kutyája, akivel róják a kietlen, elvadult New York utcáit, ahol őzek, oroszlánok meg hasonlók járkálnak. A hangulata egyedi és mesteri, totál beleéled magad, milyen lehet utolsónak lenni a bolygón. Nagyon érdekes az alapfelvetés, és a zombik sem idegesítőek benne, pedig nagyon sok filmben azok. Jó a setting, a történet, a karakterek, és wholesome a végkifejlet is. Nagyon sokszor láttam, nagyon sokszor fogom megnézni is.

 

Ez volt hát az örökös toplista. Mondhatni, kicsit egysíkú és sötét az ízlésem: ufók, vámpírok, démonok, zombik – tulajdonképpen bármit megnézek, ha van benne horror vagy sci-fi elem, és még jó is. Az egyik kedvenc hangulatom a baljós klausztrofóbia, mikor zajlanak az események, és egy limitált térben kell átvészelni őket, meg simán csak szeretem a kicsit hátborzongató, de nem agyatlanul végtagdobálós dolgokat. Kinek a romantikus vígjáték, kinek az ufós film.


0 megjegyzés:

Megjegyzés küldése

Text Widget

Pages

recent posts

About