2021. november 18., csütörtök

The Haunting of Hill House / A Hill-ház szelleme (2018) - Mi az a jó horror, és mitől az?



Ezt a sorozatot egy ismerősöm ajánlotta, és bár minden ajánlásra alapvetően szkeptikusan tekintek (bocsi ☺), ezt megérte kipróbálni. Szerintem nagyon régen nem láttam már a horror műfaján belül bármit, ami ennyire igényes és klisémentes. 

Ez egy 10 részes Netflix sorozat, és megmondom őszintén, a Netflix szó hallatán én rögtön arra asszociálok, hogy ez a platform horror szempontjából nem túl jó - de azért szerencsére van néhány kivétel is. A streaming-oldalak királya a Stranger Thingset és például ezt a sorozatot is adta nekünk, de annyi klisés, két perc alatt kitalálható filmet is, hogy Dunát lehet velük rekeszteni.  

A Haunting of Hill House a szokásos kísértetházas trope-ot használja, mégis újat tud vele mutatni. Sokgyerekes amerikai család beköltözik egy ódon házba, hogy birtokba vegye és felújítsa azt az építész apa segítségével, de már az első perctől valami nem oké. Látnak, hallanak, észlelnek ijesztő és paranormális dolgokat, mégis évek múltán úgy jönnek ki a sztoriból, hogy nem mindegyikőjük hisz abban, hogy a házban történt tragédia valóban paranormális eredetű. Huszonhat évvel a ház elhagyása után egyikőjüknél sem múlt el nyomtalanul az, amit ott együtt éltek meg.


Nem lineáris cselekmény


A történetvezetés egyfolytában ugrál az időben a jelenkor és a szereplők gyerekkora között, mikor még a házban éltek. Alapjáraton ez nagyon idegesítő volna, viszont ezt a módszert a forgatókönyvíró arra használja, hogy egyenként ráfókuszáljon a karakterekre, és így mutassa be a háttértörténetüket. A mesteri írás és vágás miatt nem érthetetlen, sőt, sokkal inkább leköti így az embert, mintha lineáris történetet nézne, mert bármikor kiderülhet valami releváns információ, ami megmagyarázhat dolgokat.

Ha még ez nem lenne elég, nemcsak az események bemutatásában nem lineáris a történet, egész konkrétan a Hill-házban maga az idő sem lineárisan telik. Egyszerre zajlik a múlt és jelen, ami egy ponton nagyon hátborzongatóvá teszi a dolgokat.


Ijesztő, de nem olcsó jump scare-ekkel teli

A HHH egyik zsenialitása az, hogy tele van olyan jelenetekkel, amik lassan építik a tetőfokára a feszültséget. A legritkább esetben van az, hogy a sarokból ugrik elő valami ijesztő paranormális dolog, sokkal inkább lassan, creepy megvilágítás, történések, fokozatos felépítés után látunk meg valamit (ami nem feltétlenül csak felpoppan, aztán eltűnik – némelyik ijesztő jelenet kifejezetten sokáig tart). Az alkotók mesterei a kényelmetlenség megteremtésének. Előfordul, hogy például fényekkel, árnyékokkal, és feltehetőleg élettelen tárgyakkal érik el a zsigeri diszkomfortot. Például az egyik jelenetben még egyik irányba néztek a szobrok, a következőben ránk szögezik a tekintetüket. Folyamatosan élesítjük a szemünket, és a sötétben kutatunk, hogy „az ott mi?”, még ha nincs is ott semmi.
A hangulatteremtésbe tartozik a bensőséges, reálisnak tűnő családi dinamika. A történetben kapcsolatok jönnek-mennek, testvérek kerülnek közelebb és távolabb egymástól. Az ember hajlamos azt hinni, hogy csak a magyarok ilyen méregzsákok, hogy a családjukban konfliktusokat őrizgetnek, de a HHH karakterei között bonyolult, finomhangolt viszonyrendszer van, amit néha nagyon kellemetlen nézni. Egyik pillanatban még üvöltöznek egymással, másik pillanatban lebicsaklik a halott a ravatalozóról. Sokkoló, de mégsem szokványos vagy bóvli eszközökkel operál a sorozat.

 

Komplex karakterek


A HHH-ban nemcsak a karakterek bemutatása érdekes és dinamikus, hanem maguk a karakterek is. A szereplők közül egy sincs, aki Mary Sue lenne. Steve pénzre fordítja a közösen átélt családi traumát és toxikusan tagad mindent, Shirley kontrollmániás és titkot rejteget, Luke lecsúszott drogfüggő, Theo iszákos leszbikus, Nell neurotikus és idegbajos – az apa, Hugh pedig sosem volt nyílt a gyerekeivel azzal kapcsolatban, hogy mi történt, inkább nem tartotta velük a kapcsolatot, minthogy szembe kelljen nézni az igazsággal. Számomra nagyon frissítő volt végre egy olyan sorozatot nézni, ahol nem a good guy - bad guy vagy good cop - bad cop szintjére van lebutítva a karakterábrázolás. Néha a viszonyrendszer kicsit elment szappanopera kategóriába, főleg a temetéses részekben, de végig feszült figyelemmel követtem a dolgokat, és mindennek megvolt a helye.


Összességében azt kell mondanom, hogy nem vagyok sorozatos típus, mert nehéz lekötni hosszútávon a figyelmem, a paranormális, ingatlanos horror esetében meg szinte lehetetlen újat mutatni, ennek a sorozatnak mégis mindkettő sikerült. Olyan volt a horror (és dráma) műfajában, mint egy teli tüdő friss levegő. Tényleg nagyon élveztem, és ezt nagyon kevés horrorfilmmel kapcsolatban tudom elmondani, főleg a netflixesek körében. Még azoknak is tudnám ajánlani, akik a horror műfajával kapcsolatban előítéletesek, de mondjuk egy jó sorozatot szívesen megnéznének.

0 megjegyzés:

Megjegyzés küldése

Text Widget

Pages

recent posts

About