2017. január 28., szombat

Only lovers left alive / Halhatatlan szeretők (2013)


Néhány mélypont után itt a megváltás.

A klasszikus vámpírtéma üdítően érdekes megvilágításban: az évszázadokat megélt vérivók modern, hanyatló emberi világunkban zajló élete bontakozik ki a vásznon. Különc élet azoké, akik már századok óta róják a földkerekséget, és volt lehetőségük ezer és egyféle tudományba, művészetbe belekóstolni, óriási nevekkel találkozni és baráti viszonyt ápolni velük.

A film fókusza az érdekes és szimbolikus nevű pár, Adam és Eve, az ő életükbe és kapcsolatukba kapunk bepillantást. Adam az elhagyatott Detroitban éli mindennapjait egy eldugott házban zenei gyűjteménye társaságában, egy fiatal díleren keresztül vásárolgat régi, klasszikus és drága hangszereket, és a saját zenéjén dolgozik. Eve a marokkói Tangierben halmozott fel óriási könyvgyűjteményt, és a vén vámpír-művésztől, az igazi Christopher Marlowe-tól szerzi a manapság ritka tiszta vért.

Adam évszázadok múltán sem tud megszabadulni a romantikus halálvágyától, ezt pedig szerelme, Eve is megérzi, és úgy dönt, hogy meglátogatja a férfit. Rövid idilljüket Eve ostoba, destruktív és tapintatlan húga, Ava szakítja meg, aki a pezsgő Los Angelesből közvetlen hozzájuk állít be.
Mondhatnánk, hogy túl sok minden nem történik a filmben, de semmiképp nem érezhetjük üresjáratnak. Nincsenek benne felesleges, elnyújtott vagy szájbarágós részek. Több rétegben nyilvánul meg a zsenialitás…

Először is ott van a vámpírok nem szokványos megjelenítése. Én is nagyon hasonlóan, ha nem ugyanígy képzelem el a vámpírokat. Sok száz év után nem amerikai gimnáziumokba mennek vissza társas életet élni az ostoba gimnazistákkal, hanem a maguk kényelmes elszigeteltségében mélyednek el a szenvedélyeikben, amelyekre hozzánk képes temérdek idejük van. Nem viselnek vastag gótikus sminket vagy öltöznek metálegyüttes-tagoknak megfelelően, és nem is zaklatják a halandókat koszos sikátorokban. Ebben a filmben agyonszexualizálva sincsenek, konkrétan egy nyakharapásos jelenet sincs. Viszont régi nagy költőkről, tudósokról anekdotáznak, szó szerint tudják a növények latin neveit, és ezernyi másik dolgot behatóan ismernek, amelynek a feltalálásakor már ott voltak. (Ki érthet jobban a villanyszereléshez, mint az, aki végignézte az elektronika evolúcióját a születésétől mostanáig?)

A karakterek is mind egyediek és érdekesek. Adam a romantikus, depressziós lelkületével, Eve a jószívű derűlátásával, a vén Marlowe, a vállalhatatlan valley girl tinivámpír Ava, a rém egyszerű és szánalmas halandók… Mindegyikük reprezentál egy helyet és időt, és ezeknek az egymáshoz való viszonya is érdekes.



Ott van az egyik legerősebb, legjelentősebb pontja a filmnek: a zenei aláfestés. Minden egyes zene és jelenet telitalálat, tökéletesen illeszkednek a képekhez a hangok. Marokkó és Detroit is nagyon sajátos helyek, ezeknek a hangulatát borzongatóan szépen ábrázolja a film, a zene pedig ennek az egyik legkifinomultabb eszköze. Külön kedvencem az Adam által szerzett, egzotikus szám… akárhányszor felcsendül, a mámorító, tiszta vér íze keveredik évszázadok élményeivel és bölcsességével, és a Kelet egzotikumával. Ritkán vagyok ennyire biztos benne, hogy egy film bekerül a klasszikusaim közé, de téma, mondanivaló és hangulat tekintetében annyira a repertoáromba illik, hogy biztosan sokszor fogom még megnézni.


0 megjegyzés:

Megjegyzés küldése

Text Widget

Pages

recent posts

About